Tao & Qigong

Anything you want to know

Healing Tao & Qigong

Voor wie is Healing Tao
Iedereen, ongeacht leeftijd of conditie, kan Healing Tao & Qigong beoefenen. Je doet de oefeningen die passen bij jouw gezondheid. En werk je aan je eigen balans.

Healing Tao
Healing Tao vindt zijn oorsprong in oude Taoïstische healing tradities uit China, waar Mantak Chia de grondlegger van is. Als je Healing Tao beoefent, werk je aan:
* Vitaliteit en gezondheid
* Emotionele en fysieke balans
* Persoonlijke kracht en spirituele groei

Vitaliteit en gezondheid
Tijdens de les doen we veel Qigong en andere Taoïstische oefeningen. Hiermee werk je aan de verbetering van je lichaamshouding en versterking van je spieren en pezen.

Emotionele en fysieke balans
Tijdens de oefeningen wordt ook gewerkt aan je Qi (Chi of Energie). Eventuele blokkades worden door de oefeningen tijdens de training verminderd of zelfs helemaal ongedaan gemaakt. Hierdoor kan de Qi weer vrij door je lichaam stromen en kom je zowel emotioneel als fysiek meer in balans.

Persoonlijke kracht en spirituele groei
Doordat we veel aan het lichaam en de energie werken, werk je aan jezelf en dus aan je persoonlijke groei. Hierdoor ben je meer in contact met je zelf, je eigen Qi maar ook die van anderen. Hierdoor kun je ook spirituele groei ervaren.

8 Brokaten

Dit is een oude Qigong oefening die bestaat uit acht houdingen. Elke houding is er op gericht om een bepaald orgaan te versterken. Hoe? Doe niet je best maar ontspan, adem en beweeg rustig en langzaam.

De oefening is ook meditatie in beweging. Dus als er gedachten komen, merk op dat ze er zijn, schenk er geen aandacht aan en ga met je aandacht terug naar de houding. Zonder er iets van te vinden.

Qigong
Qigong (uitgesproken als TsjieKoeng) is een combinatie van energie, fysieke inspanning en meditatie. In China wordt Qigong al meer dan 2000 jaar gebruikt om je gezondheid in stand te houden, ziektes te voorkomen en de levensduur te vergroten.
Alle oefeningen hebben Yin en Yang elementen. De Yin oefeningen zijn o.a. ademhaling en stretchen. Yang oefeningen zijn meer dynamisch en versterken het immuunsysteem.